Pelaamisen pitää olla hauskaa
Pelaaminen on useimmiten hauskanpitoa ja viihdettä - ja sellaista sen pitääkin olla. Toisaalta kuitenkin viime vuosina on kehitetty runsaasti opetuksellisia ja kasvattavia pelejä, joiden perimmäinen tarkoitus on kehittää pelin pelaajaa menetelmillä, jotka ovat kuitenkin hauskasti toteutettu ja saavat pelaajan oppimaan aivan kuin varkain.
Viihteellisten pelien nykyaikaa edustavat mobiilipelit, joita voi ladata maksutta esim. Google Play -kaupasta ja Apple Storesta. Usein näillä peleillä on kuitenkin pakko katsella mainoksia, jotta niissä voidaan edetä - tai maksaa, jotta mainokset menevät pois päältä. Mikromaksut ovat myös nykyisten viihdepelien tapa rahastaa pelaajia tehokkaasti.
Opetuspelien ja viihdepelien toisella laidalla ovat pelit, joiden avulla pelaaja voi voittaa itsensä ja kilpailla muiden pelaajien kanssa. Super hauskojen tasohyppelypelien pelaaminen on ollut myrskyn silmässä aikojen alusta alkaen, mutta edelleen pelaajat haluavat pelata haasteellisia pelejä, sillä se on paitsi viihdyttävää, myös jännittävää. Yksi suosituimmista tasohyppelypeleistä on super haastava Ninja Mummo the Game, mikä on vain yksi houkutteleva peli suuren tarjonnan joukossa.
Digitaalisissa peleissä opetuksellisen pelaamisen määrä on kasvanut runsaasti
Opetuspelejä kutsutaan hyötypeleiksi, eikä niiden tarkoitus ole pääasiassa viihdyttää. Pelikehittäjät ovat kuitenkin vuosien saatossa huomanneet, että viihdyttäminen on itse asiassa ensiarvoista hyötypelien menestykselle ja ennen kaikkea kiinnostavuudelle.
Opettavaisia pelejä on tehty jo monta vuosikymmentä, mutta esimerkiksi 90-luvulla ja 2000-luvun alussa itse pelit olivat usein huonoja, vaikka tarkoitus oli hyvä. Parhaimmillaan hyötypelit ottavat mallia viihdepeleistä juurikin viihdyttävyytensä puolesta, kun taas pelin sisältö ja tavoite pysyy ennallaan.
Opettavaiset pelit tähtäävät hyvään asiaan
Opettavaiset pelit ohjaavat pelaajia parhaimmillaan tietyn asian oppimiseen, mutta nämä tavoitteet voidaan saavuttaa samoilla tekniikoilla kuin tavallisissa viihdepeleissä tai jopa rahapeleissä. Pelaaja ei vain itse tätä välttämättä huomaa. Tärkeintä on, että pelit viihdyttävät niin paljon, että pelaajat haluavat läpäistä pelin ja pohtia, kuinka voitto saavutettiin.
Opettavaiset pelit ja hyötypelit ovat parhaimmillaan oppimisen apuvälineinä. Tarkoitus on, että pelaamalla saadaan pelaajat osallistumaan, eikä vain jäädä laidalle katsomaan mitä muut tekevät.
Opettavaisia pelejä suunniteltaessa on tärkeää, että pelimekaniikka, vaikeustaso ja myös palautteiden kerääminen ja vastaanottamisen tulee olla toteutettu niin, että kaikenlaiset pelaajat innostuvat, nauttivat ja sitoutuvat. Viihdepelit ovat sellaisia, joihin ei tarvitse porukkaa houkutella. Siksi onkin tärkeää, kuinka opetus- tai hyötypeli esitellään pelaajille, jotta he edes haluavat tarttua pelaamiseen.
Älä katso kelloa, vaan anna pelaajien nauttia
Pelatessa ei kannata vilkuilla kelloa, sillä yleinen käsitys alkaa olla myös se, että ruutuaika on vanhentunut käsite. Hyötypelit toimivat vain, jos pelit pelataan loppuun asti, sillä silloin niistä voi oppia. Opettavaisten pelien ei tarvitse olla kovinkaan monimutkaisia, sillä yksinkertaiset ideat ovat usein niitä parhaimpia. Esimerkiksi muistipelit ovat erinomainen tapa aktivoida aivosoluja.
Moni varmaan muistaa venäläisen hittipelin Tetriksen, jonka Nintendo julkaisi länsimaissa. Se valloitti koko maailman ja pelaajat kaikkialla asettelivat Tetris-palikoita unissaankin oikeaan paikkaan. Sittemmin on ymmärretty, että Tetris ja samankaltaiset pelit auttavat ratkaisemaan matemaattisia ongelmia - on helppo ymmärtää myös, kuinka tämän pelin pelaamisesta voisi olla hyötyä logistiikassa ja siihen liittyvissä haasteita. Rekan perävaunun täyttäminenkin on eräänlaista tetrispalikoiden asettelua.
Yhteenvetoa
Pelaaminen voi siis olla erittäin hyödyllistä, oli sitten aikakausi tai pelaajan ikä mikä tahansa. Vastuullinen pelaaminen kannattaa kuitenkin painaa mieleen, sillä koskaan ei tiedä milloin alan auttajiin joutuu turvautumaan. Pelien tekijöiden tulee kuitenkin muistaa, että pelaaminen ei ole automaattisesti hauskaa, vaan pelimekaniikan, pelien teeman ja monen muun asian tulee olla kunnossa.